lauantai 6. huhtikuuta 2013

6.4. Miten pukeutuu kiinalainen veturinkuljettaja?

 photo 1728871b-83dc-448d-b5c2-92b572b77fd8_zpsef2b5e50.jpg

Käsittämättömässä sivistysvajepuuskassa olemme tänään paneutuneet Kiinan rautateiden tilanteeseen. Olemme huomanneet, että joskus kannattaa antaa luuloille huutia ja tutustua asioihin pintaa syvemmältä eikä vain tyytyä pelkkiin otsikkoihin.

Alunperin kiinnostuksemme heräsi luettuamme Kiinassa raiteita kiitävästä todellisesta pikajunasta, jonka vauhti on keskimäärin 350 km/h. Toisen lähteen mukaan se keskinopeus on vain 312 km/h, mutta me valitsimme tämän rohkeamman lukeman. Vertailun vuoksi ja lukijoiden yleissivistyksen laajentamiseksi kerrottakoon, että Kimi Räikkönen on F1:ssä ajanut kisoissa nopeimmillaan 370 km/h. 

Rautateillä ei ole samanlaisia pahoja mutkia ja kaikenlaisia pakollista hidastamista edellyttäviä shikaaneja kuin moottoriurheiluradoilla, mutta melkoisen huimalta tuo meno vaikuttaa meistä, jotka olemme turhan usein joutuneet kokemaan veturivetoisen kävelyvauhtisen kiskoliikehdinnän Pasilan ja Helsingin rautatieaseman välillä. Tietysti ylinopean junan rata on erikoisvalmisteinen ja siinä on ties mitä antureita, jotka mittaavat kaiken mahdollisen lämpölaajenemisesta sadeveden aiheuttamaan kitkan vähenemiseen, mutta siitä huolimatta moinen meno ei oikein vaikuta meitä, joille jo 120 km/h on hurjastelua.

Kun Kimi Räikkönen lähtee kisaan, pukeutuu hän ajohaalariin ja -kypärään, joissa kuka tahansa näyttää vähän kuin avaruusolennolta. Kimiä ei kuitenkaan kiusata siitä, koska kaikki muutkin kuljettajat ovat samanlaisissa hassunhauskoissa asuissa paitsi että toisilla on erilaisia mainoksia pitkin hihoja ja leuanalusta tai siis kauluksia. Ajohaalari on turvallinen vaate suurissakin nopeuksissa, sillä se peittää hyvin selän, jolloin tuima viima ei pääse kylmettämään istumalihasten yläpuolta kuten tapahtuisi, jos ajoasu olisi kaksiosainen ja takki olisi jäänyt liian lyhyeksi. Samanlaisia haalareita käyttävät pienet lapset ulkoleikeissään aina siihen asti, kunnes joku lällättää, että haalari on tyhmä ja typerä. Siinä vaiheessa täytyy hankkia kaksiosainen ulkoiluasu. Kypärää pienet lapset eivät käytä kuin pyöräillessään, vaikka päiväkodin pihan touhuja seuratessaan käy aika usein mielessä, että moni minimaalinen lapiolla hakkaamalla aiheutettu aivovaurio olisi estettävissä turvakypärällä, koska paikalla vaikuttaa niin kovin harvoin olevan estämiskykyistä aikuista.

Tämän pitkän alustuksen tarkoituksena oli johdatella lukijat varsinaisen kysymyksen äärelle eli mitä ihmettä maailman nopeimman junan kuljettajilla on päällään. Pukeutuvatkohan he mainostarroilla somistettuihin ajohaalareihin ja kirkasvärisiin kypäriin vai onko heillä perinteinen kuljettajan univormu eli sininen takki ja housut ynnä kovalippainen lakki. Junan nopeus huomioon ottaen kuvittelisimme, että formulakuljettajien asu olisi asiallisempi ja antaisi edes käyttäjälleen turvallisuudentunnnetta. Toisaalta mitä miettii matkustaja, joka näkee kahden marsilaiselta näyttävän suuripäisen olennon kipuavan veturiin ennen matkan alkua. Herättäisikö puvustus luottamusta vai epäilyä?

Kiinalaiset tuntien (tosin emme oikeasti tunne ainuttakaan) epäilemme vahvasti, että paikalliset veturinkuljettajat eivät ulkoasultaan poikkea muista kuljetustoimenhaltijoista. Tuskin he käyttävät edes turvavöitä, vaikka vauhti huimaisi päätä. Ihan varmoja emme ole siitäkään, että pitääkö heidän siellä veturissa tehdä yhtään mitään vai ohjataanko koko touhua keskitetysti joltain tietokoneelta. Junassa saattaa olla lentokoneiden tapaan automaattiohjaus, jolloin veturinkuljettajat voivat aikansa kuluksi ratkoa sanaristikoita ja lukea maailmankirjallisuuden klassikoita suomalaisten taksikuskien tapaan. Taksinkuljettajat tosin eivät lue ajon aikana vaan odotellessaan asiakkaita (mikä siis huomautuksena kerrottakoon siltä varalta, että joku pirssikuski nyt sattuisi meitä lukemaan ja hermostuisi siitä, että väitämme omituisia).

Takseista saimme oivaisan aasinsillan päivän asuihin. Meillähän on nukenvaatteita kokonainen tyyliblogillinen, joten ehkä myös pari sanaa vaatteista on paikallaan. Purjolla on Kärkkäiseltä (kyllä, juuri siitä kaupasta, jonka Megamagneetti-lehti herättää runsaasti keskustelua ja hilpeyttä) ostetusta autotrikoosta ommeltu paita ja myssy, jossa on kuviona ilmiselvä kuplavolkkari. Pirjolla on vanhanaikainen lappuhaalari, joka päällä voisi kuvitella voivansa vaikka korjailla polkupyöriä, jos sellaisen sattuisi omistamaan ja jos se sattuisi olemaan rikki. Haalarin alla on tänä keväänä niin muodikas tähtipaita.





n.

1 kommentti:

  1. Pitäishän semmosessa junassa matkustajillakin olla haalari ja kypärä! Vai onkohan siellä sama juttu kuin Suomessa, että huippunopeat junat joutuu köpötteleen hitaasti, koska kiskot on niin huonossa kunnossa...?

    Täällä Magneettimedia herättää lähinnä ärtymystä, jos sitä sattuu paremman puutteessa lukemaan.

    VastaaPoista